lördag 6 december 2008

# Stockholm by morning

Så var vi här. Canada livet har börjat, äntligen!
Var på arlanda 04.30 i torsdags och mötte upp Niclas. Han kom också med två stora väskor så jag slapp känna mig så tjejig och ha massa saker med mig. I och för sig så vägde mina väskor några kilo mer än hans. Men va fan, han behöver ju inte direkt ha någon hårtork och plattång. Inte heller hade han något täcke eller kudde med. Och det har jag! Så de så. Där kom mina extra kilon som han inte hade.

Resan startade bra genom att det blev sådant piss väder att vi inte kunde starta. Det snöa något grönjävligt. Kom tillslut upp i luften och resan var på gång på rikigt! Lite musik i öronen från iPoden och sen slumra lite sen var vi framme i Frankfurt. Eftersom vi nästan hade lite bråttom till nästa plan så satt vi kvar och klev av absolut jätte sist. Satt i Frankfurt i 5 timmar och väntade. Stoooor flygplats men vi hitta en bänk att barkadera. Där satt vi och glodde på folk och löste korsord i varsin tidning. Efter lång väntan var det bording för nästa flight. När vi sitter där och väntar på att få gå sista metrarna in till planet börjar vi prata om all trafik som håller på och kör fram och tillbaka ute på banorna. Bilar, lastbilar, plan, truckar och allt annat som åker runt där ute. Niclas kallar det ett skådespeleri...! Det förklarar ganska bra våran nivå för dagen. Vem kallar en flygplats för ett skådespeleri?!

När vi kommer på planet blir vi som barnen på julafton! Ser nämligen att det är en tv i varje säte. AS NICE!! Man fick välja vilken film man ville se, välja musik, spel och massa mer. Såg på Mamma Mia och lite tv-serier. Sov nog en hel del också! :-)
8,5 timmar senare landar vi i Ottawa, Canada! Kommer igenom passkontrollen utan större problem och får gå vidare till immigration. Massa männsikor före oss men tillslut fick vi gå fram till en säkerhetsväst-prydd man. Han ser lite bitter ut och jag o Niclas kollar på varandra och tänker nog samma sak. "Shit, bara han inte frågar massa konstig frågor som vi inte kan svara på. Hoppas vi har alla papper han vill se. Snälla gode Gud, låt detta gå smidigt och snabbt."

Han kollar lite konstigt på oss och frågar vad vi ska göra i Canada. Säger lite i munnen på varandra, "Träna hästar". Hrmmm... Säger han. Frågar sen om något papper. Jag fattar inte vilket och ger honom hela bibban jag har. Frågar igen om något papper som jag inte vet vilket han menar. Han kollar konstigt på oss och frågar sin kollega om något. SEN kollar han i högen med mina papper och hittar de han ville ha. Smart kille. Kolla gärna inte igenom högen först! Efter det så var han rikigt rolig att prata med. Allt går alltid lite smidigare om man har ett leende på läpparna.

Går ganska smidigt med mina papper men krånglar lite med Niclas. En timme senare är vi klara med papprena och går och letar upp våra väskor. Alla 4 var med! Alltid något! Hade ju inte blivit förvånad om dom varit borta. Ialla fall. Tar vårt pick och pack och går igenom en till koll, och visas att gå höger och sen runt hörnet. Yes tänker vi, äntligen klara. We did it!! Men icke... När vi kommer runt hörnet så står det kanske 15 personer med alla sina väskor på en kö, för då ska ALLA väskor kollas igenom FÖR HAND!!!! Vid det här laget asgarvar vi båda två och tror inte det är sant. Vi står där i 40 minuter och kön rör inte på sig. Då som från en bar himmel uppenbarar sig mannen från immigrationen och ber att få kolla på ett av våra papper igen. Tar dom och försvinner en stund...

Kommer tillbaka och frågar om vi har några speciella skor vi ska ha i stallet. Jo, säger vi och rotar fram varsitt par jodpush. Ber oss att ta med dom och lämn allt annat där i kön. Får gå med till ett rum inne i en korridor. Där visar det sig att han vill att vi ska tvätta rent skosulorna och sen doppa dom i virkon. Frågar lite skämtsamt när vi är klara och ska gå tillbaka till våra väskor och undrar om dom verkligen måste kolla igenom våra väskor... Killen skrattar och säger att ja det kan jag göra om du vill. Jag säger NOOOOO! Big no no! Absolut inte! Killen säger då att han har befogenhet att göra det om han vill, och asgarvar. Vi kommer tillbaka till väskorna och han säger att vi ska följa med honom. Och då visar han och ut! UT I FRIHETEN!!!
Vi slapp undan! Jag blev fan kär. Vilken underbar kille! Allt går bara man ler och är glad! Tack vare att han var så snäll så slapp vi stå i 2-3 timmar och vänta på att dom skulle rota igenom mina två väskor efter ingenting!!

Träffa Lori som kommit från gården för att hämta oss. Underbar människa btw. Prata massa på vägen till gården. Trodde det skulle kännas värre att prata engelska men det flöt på rikigt bra.
Kom fram till gården efter ca 1,5 timmes bilfärd. Blev visade vart vi skulle bo nu dom här 3 dagarna innan Florida. Stupa direkt i sängen.

--------
Dag 1 här på gården passerade utan större problem. Hästarna äter och skiter lika mycket på den här sidan Atlanten som hemma. Alla är jätte trevliga och glada. Massa skimmlar... Nästan bara... VÄRDELÖST!! Kommer ta ett tag innan man ser skillnad på dom. haha men men, de kommer väl de också. Har idag också varit och fixat lite mera papper som vi behöver. Måndag morgon påbörjas resan mot Florida för min del. Niclas ska åka på tisdag med hästarna. Wooohooo!!!
Over and out, Ciao!

Inga kommentarer: